• Poista sivu raportistasi Lisää sivu raporttiisi
  • Anna palautetta
  • Sanasto

Riskienhallinta

Yhtiö tunnistaa riskin olennaisena ja väistämättömänä osana liiketoimintaansa. Riskille on tunnusomaista olla sekä uhka että mahdollisuus. Neste Oil tavoittelee riskienhallinnalla kilpailuetua tukemalla mahdollisuuksia ja vähentämällä uhkia. Riskienhallinta on keskeinen osa Neste Oilin johtamisjärjestelmää, ja sen merkitys on ainoastaan kasvanut maailmantalouden kuohunnan myötä. Neste Oilin tavoitteena on hallita yhtiön toimintaan liittyviä riskejä erilaisten riskienhallintastrategioiden avulla. Yhtiön hallituksen hyväksymissä Neste Oilin riskienhallintapolitiikassa ja riskienhallintaperiaatteissa on määritelty konsernin sekä sen liiketoiminta-alueiden ja toimintojen strategisiin ja operatiivisiin tavoitteisiin liittyvien riskien hallintaperiaatteet. Liiketoiminta-alueilla sekä konsernin yhteisillä toiminnoilla on omia riskienhallintakäytäntöjä ja -menettelyjä. Ne hyväksyy yhtiön toimitusjohtaja.

Strategisen ja operatiivisen johtamisen osalta riskienhallinnan tavoitteena on riskien rullaava tunnistaminen, jatkuva arviointi ja priorisointi sekä ennakoiva riskienhallinta.

Lisää tietoa Neste Oilin riskienhallinnasta on saatavilla erikseen julkaistussa Selvitys hallinnointi- ja ohjausjärjestelmästä -dokumentissa sekä vuoden 2013 tilinpäätöksessä liitetiedossa 3.